Prime Time Maturatraining 8 Speaking
1. Auflage (Druck 0005) © Österreichischer Bundesverlag Schulbuch GmbH & Co. KG, Wien 2014 www.oebv.at Alle Rechte vorbehalten. Jede Art der Vervielfältigung, auch auszugsweise, gesetzlich verboten. Redaktion: Dr. Johanna Sieber-Warlischek, Wien Herstellung: Pia Moest, Wien Umschlaggestaltung: Pia Moest, Wien Sprachliche Durchsicht: Richard Bartle-Tubbs, Graz Satz: Grasl Druck & Neue Medien GmbH, Bad Vöslau Druck: Wograndl Druck GmbH, Mattersburg ISBN 978-3-209-08665-5 (Prime Time Speaking MT) Prime Time 8. Speaking, Maturatraining Schulbuchnummer: 175268 Mit Bescheid des Bundesministeriums für Bildung und Frauen vom 2. März 2015, GZ BMBF-5.018/0055-B/8/2014, gemäß § 14 Absatz 2 und 5 des Schulunterrichtsgesetzes, BGBl. Nr. 472/86, und gemäß den derzeit geltenden Lehrplänen als für den Unterrichtsgebrauch an allgemein bildenden höheren Schulen für die 8. Klasse im Unterrichtsgegenstand Englisch geeignet erklärt. Dieses Werk wurde auf der Grundlage eines zielorientierten Lehrplans verfasst. Konkretisierung, Gewichtung und Umsetzung der Inhalte erfolgen durch die Lehrerinnen und Lehrer. Liebe Schülerin, lieber Schüler, Sie bekommen dieses Schulbuch von der Republik Österreich für Ihre Ausbildung. Bücher helfen nicht nur beim Lernen, sondern sind auch Freunde fürs Leben. Kopierverbot Wir weisen darauf hin, dass das Kopieren zum Schulgebrauch aus diesem Buch verboten ist – § 42 Abs. 6 Urheberrechtsgesetz: „Die Befugnis zur Vervielfältigung zum eigenen Schulgebrauch gilt nicht für Werke, die ihrer Beschaffenheit und Bezeichnung nach zum Schul- oder Unterrichtsgebrauch bestimmt sind.“ Umschlagbild: Sigrid Olsson / PhotoAlto / picturedesk.com Bildquellen: 4.1 Creatas RF (Thinkstock); 4.2 Lucas Allen (Thinkstock); 6.1–2 Georg Hellmayr; 8.1 Fuse (Thinkstock); 8.2 FotoimperiyA (Thinkstock); 10.1–2 Georg Hellmayr; 12.1 Goodshoot (Thinkstock); 12.2 monkeybusinessimages (Thinkstock); 14.1–2 Wavebreakmedia Ltd (Thinkstock); 16.1 endopack (Thinkstock); 16.2 IvonneW (Thinkstock); 18.1 Daniel Hurst (Thinkstock); 18.2 Blend Images (Thinkstock); 20.1 gpointstudio (Thinkstock); 20.2 Digital Vision (Thinkstock); 22.1 John Gomez (Thinkstock); 22.2 zhanglianxun (Thinkstock); 24.1 Digital Vision (Thinkstock); 24.2 tyler olson (Thinkstock); 26.1–2 Georg Hellmayr; 28.1 jluizmail (Thinkstock); 28.2 Stefan90 (Thinkstock); 30.1 Georg Hellmayr; 30.2 Rex Features / picturedesk.com; 32.1 Eldad Carin (Thinkstock); 32.2 monkeybusinessimages (Thinkstock); 34.1 panemoj (Thinkstock); 34.2 SlobodanMiljevic (Thinkstock); 36.1 hipproductions (Thinkstock); 36.2 Jakub Jirsak (Thinkstock); 38.1 BananaStock (Thinkstock); 38.2 Wavebreakmedia Ltd (Thinkstock); 40.1 KatarzynaBialasiewicz (Thinkstock); 40.2 roman023 (Thinkstock); 42.1 pojoslaw (Thinkstock); 42.2 Jupiterimages (Thinkstock); 44.1 L-house (Thinkstock); 44.2 Nenadpress (Thinkstock); 46.1–2 Georg Hellmayr; 48.1 Leonard Mc Lane (Thinkstock); 48.2 william87 (Thinkstock); 50.1–2 Georg Hellmayr Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
www.oebv.at PrimeTime Speaking 8 Georg Hellmayr Stephan Waba Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
Table of contents Unit Page Topic Support material 1 4 Relationships and social networks Describing a picture 2 6 Home and surroundings Explaining 3 8 Fashion and trends Comparing and contrasting 4 10 Nutrition, health and welfare Expressing likes and dislikes 5 12 Sports (including social and economic aspects) Agreeing and supporting 6 14 School and education Disagreeing and rejecting 7 16 The world of work Linking ideas 8 18 Hobbies and spare time activities Talking about facts 9 20 Consumerism Questioning 10 22 Tradition and change Expressing cause and effect 11 24 Transport and tourism Requests 12 26 Political, historical and cultural aspects of English-speaking countries Presenting ideas 13 28 Art and culture Expressing intentions 14 30 Media Refusing permission and presenting solutions 15 32 Communication Generalising and quantifying 16 34 Nature and the environment Expressing dimensions 17 36 New technologies Referring and emphasising 18 38 Plans and future opportunities Expressing certainty 19 40 Intercultural and social aspects Criticising and contradicting 20 42 Growingup Expressing doubt 21 44 Politics and public institutions Persuading and offering 22 46 Globalisation Recommending and referring 23 48 Social groups and minorities Changing the subject and interrupting 24 50 Rules, regulations and legal matters Concluding 52 Topics in PTT 5, PT 5, PT 6, PT 7 and PT 8 64 Key You will need internet access to complete this task. PTT 5 = Prime Time 5 Transition (ISBN 978-3-209-08063-9 | SBNR 165463) PT 5= Prime Time 5 (ISBN 978-3-209-06705-0 | SBNR 150124) PT 6= Prime Time 6 (ISBN 978-3-209-07159-0 | SBNR 155137) PT7= Prime Time 7 (ISBN 978-3-209-07160-6 | SBNR 155138) PT 8= Prime Time 8 (ISBN 978-3-209-07161-3 | SBNR 160179) 2 Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
Einleitung Die kompetenzorientierte Reifeprüfung überprüft sprachliche Fertigkeiten, die von den Schülerinnen und Schülern beherrscht werden müssen. An Allgemeinbildenden Höheren Schulen ist das Niveau B2 des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens für Sprachen (GERS) zu erreichen. Der mündliche Teil der kompetenzorientierten Reifeprüfung besteht aus zwei Aufgabenbereichen zum selben Thema: • Individual long turn: Bei dieser monologischen Aufgabemuss die Fragestellung ausgehend von zwei Bildern, die einander gegenübergestellt werden, behandelt werden. Für diese Aufgabenstellung steht ein Zeitraum von etwa fünf Minuten zur Verfügung. • Paired activity: Im Bereich der dialogischen Aufgabediskutieren zwei Personen einen Sachverhalt nach speziellen Vorgaben. Für diesen Bereich sind etwa zehn Minuten vorgesehen. Die detaillierten Bestimmungen sind der Reifeprüfungsverordnung (BGBl. II – Ausgegeben am 30. Mai 2012 – Nr. 174) zu entnehmen. Der vorliegende Band bereitet auf die Prüfungsformate und Themenbereiche vor, die bei der kompetenzorientierten Reifeprüfung im Bereich Sprechen zu erwarten sind. Jedem der vorgegebenen Themenbereiche wurde ein Abschnitt gewidmet. Jeder Abschnitt bietet auf einer Doppelseite realistischespeaking prompts (monologisch und dialogisch) zum jeweiligen Thema sowie Übungsmöglichkeiten und Wortschatzübersichten sowohl zu den Themen selbst als auch zu typischen sprachlichen Funktionen. Gerade das direkte Ansteuern von kommunikativen Funktionen (z. B. Zustimmung und Ablehnung) wird mit diesen Bereichen erleichtert und gefestigt. Damit kann auch unabhängig vom jeweiligen Thema der Wortschatz erweitert und die Ausdrucksfähigkeit gesteigert werden. Eine Übersicht über sämtliche Kapitel der Lehrwerksreihe von der 5. bis zur 8. Klasse, die den Vorgaben entsprechend den 24 Themenkreisen des Themenpools zugeordnet sind, ergänzt den Übungsteil. Wo es möglich ist, bietet dieser Band die Lösungen zu den Aufgabenstellungen (s. S. 64). Anleitungen und Tipps, wie diese Aufgaben gut zu bewältigen sind, finden sich auch in den Anhängen des Lehrwerks PrimeTimeder Klassen 5 bis 8(skills pages, spot on language, exam preparation guide). Es empfiehlt sich, diese Abschnitte immer wieder zur Wiederholung und Festigung der nötigen Fertigkeiten heranzuziehen. Der Bereich Sprechen erfordert besonders viel Übung und darüber hinaus die genaue Kenntnis der Prüfungsmodalitäten. Mit den Materialien aus diesem Band können diese Fertigkeiten intensiv geübt werden. Sie bieten eine Grundlage, um eine erfolgreiche Reifeprüfung zu gewährleisten. Das Autorenteam wünscht Ihnen dabei guten Erfolg! 3 Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
Topic 1 Relationships and social networks Tasks Individual long turn: Having a child • Compare and contrast the two pictures. • Discuss how having a child may influence a couple’s life. • Explain the challenges the two couples might have to face. Paired activity: Organising the perfect date You and your partner have a common friend who is very shy and has problems meeting new people. You know that he/she fancies a boy/girl from your school. In order to help him/her to meet this boy/girl, you decide to organise the perfect date for your friend. Discuss the following aspects: • location • time • food • music • other participants Decide which points are essential for the success of the date. Agree on three. 1 2 4 Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
Support material: Describing a picture Giving the main facts If you want to describe a picture, it is a good idea to start your description with the sentence: “This is a picture of … .” Look at each picture carefully and answer these questions: • Where do you think this is? • Who do you think the people are? • What are the people doing? The picture was taken in/at/near … . • The photo was taken in/at/during … . • The picture depicts/shows … . Getting the words right Start by collecting a number of useful words that relate to the pictures. bottle • boy • can • child • cooler bag • country house • to cuddle • dog • to embrace • father • girl • grass • to laugh • lunchbox • mother • picnic blanket • to play with • porch • sandwich • to smile • sofa • wood • young Adding adjectives Adjectives are words that describe nouns, for example: ahappy boy, arelaxedmother, asunny day,…. When you describe a picture, you can use adjectives to make your description more interesting. You can talk about how many people are in the picture, what clothes they are wearing and how they are feeling. adorable • agreeable • angry • beautiful • bewildered • brave • calm • cheerful • clumsy • eager • elderly • elegant • embarrassed • faithful • fancy • fierce • gentle • glamorous • grumpy • handsome • happy • helpless • ill • intelligent • jealous • jolly • kind • lazy • lively • mischievous • miserable • mysterious • nervous • nice • obedient • obnoxious • old-fashioned • optimistic • panicky • pessimistic • practical • proud • rebellious • relieved • scary • self-assured • shy • silly • strict • strong • thoughtless • well-built • witty • worried • young Providing details Finally, provide details on what the people are doing and where they are. at the bottom • at the top • behind • in front of • in the background • in the central part • in the foreground • in the lower part • in the middle • in the upper part • near • next to • on the left • on the left-hand side • on the right • on the right-hand side Speculate about possible reasons for their behaviour and about possible consequences of what they aredoing. The characters look as if … . • The picture inspires the viewer to think about … . • The picture makes the viewer feel … . • The viewer has the impression that … . 1 2 3 4 5 1 Relationships and social networks Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
Topic 2 Home and surroundings Tasks Individual long turn: Future homes • Compare and contrast the two pictures. • Evaluate the living conditions in these surroundings. • Speculate about housing trends in the future. Paired activity: Neighbourhood watch In your area, a group of citizens wants to introduce a neighbourhood watch scheme, forcing everybody in the area to watch out for potential criminals. You and your partner are not sure if you’d like to participate or not. Discuss the following aspects: • change in lifestyle • cooperation with the police • consequences for young people • general attitude towards others • other options Decide whether such a move would make sense for you or not. 1 2 6 Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
Support material: Explaining Housing and surroundings Types of houses Buying and selling Features of a property terraced house bungalow semi-detached house townhouse mansion skyscraper flat basement flat block of flats high-rise building penthouse cottage farmhouse to market a property to make a profit to consider an offer good profit margin to have to change features can be fixed estate agent to purchase a house asking price property market mortgage to stay on budget to accept an offer Victorian front layout of the house/flat small bathroom plumbing kitchen fittings beautiful features timber features traditional features garden front/back garden terrace conservatory garden shed Describing where properties are located residential area nicearea urbanarea rural area industrial area neighbourhood village town city suburb market town country town countryside in the country on the coast Housing development prices rise/go up prices fall people sell people buy/purchase people move out of the city people move to the countryside people can afford sth./to live in people lose money people make a profit people look for a good profit Phrase builder: Explaining a) Combine the phrases on housing with phrases that are often used to explain and form meaningful sentences. b) Write down at least ten of these sentences and memorise them. The reason for … . It was like this: … . It’s like this: … . This is all due/down to … . We can put it all down to … . All stems from … . … can be attributed to … . … is caused by … . Why is it that … ? … is connected with … . That is exactly why … . That is why … . It has turned out that … . It emerged that … . The trouble is that … . The thing is that … . There is only one explanation for … . This leads to … . Example: The reason for people to move out of cities is that house prices have gone up enormously over the last few years. 1 2 7 2 Home and surroundings Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
Topic 3 Fashion and trends Tasks Individual long turn: The way we dress • Compare and contrast the two pictures. • Describe how fashion influences the impression people make on us. • Discuss your own favourite fashion style. Paired activity: Time for a change You and your partner want to change your style(s) and your looks completely in order to be successful in a job interview. You are not sure what to do and go through a number of options together. Discuss the following aspects: • types of clothes • colours • hairstyle • make-up • body modifications (e.g. tattoos, piercings) Decide which changes might be most promising for the job interview. Agree on three. 1 2 8 Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
Support material: Comparing and contrasting General phrases This is very different from what I expected. • If you compare … to/with … . • … has often been compared to/with … . • In contrast to/with … . • There’s no comparison between their … . • There the likeness ends. • The two are quite alike, but … . • What differentiates her from … . Sentence builders …is exactly precisely just virtually practically more or less almost nearly approximately about the same as … . …is considerably a great deal (very) much (quite) a lot rather somewhat a little slightly hardly only a little smaller bigger cheaper … than…. Comparing and contrasting More than On the same level as Less/Fewer than considerably better than far superior to (very) much better than to work in the same way as to be similar to to be like sth. else to be of equal value no difference between The same is true of … . It works out about the same, whether…. It always adds up to the same thing. less and less far less interesting than much worse than does not bear comparison with fewer items than 1 2 3 9 3 Fashion and trends Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
Topic 4 Nutrition, health and welfare Tasks Individual long turn: We are what we eat • Compare and contrast the two pictures. • Discuss how our attitude to food has changed over the last few decades. • Recommend how people should deal with food in the future. Paired activity: Healthy lifestyle for adults Apart from food, there are a lot of other aspects that contribute to a healthy lifestyle. In your school, your class has started a project on healthy living to combat long-term effects. You and your partner take part and are responsible for advice and recommendations to adults, especially your teachers and parents. Discuss the following aspects: • description of the present situation • physical and mental activities • job-related challenges • stress management • role models Decide what kind of advice you would give. 1 2 10 Nur zu Prüfzwecken – Eigentum des Verlags öbv
www.oebv.at Direkt beim Verlag bestellbar: Oder im Buchhandel erhältlich. Mehr zu diesem Buch Österreichischer Bundesverlag Schulbuch GmbH & Co. KG tel + 43 1 40136-36 fax + 43 1 40136-60 service@oebv.at Georg Hellmayr / Stephan Waba Prime Time Maturatraining mit Audio-CD 64 Seiten, 21 x 29,7 cm Schulbuchnummer 165312 ISBN 978-3-209-07404-1 Die optimale Vorbereitung auf die Standardisierte Reifeprüfung · Drei komplette Probematuren · Maturatraining für Lesen, Hören, Sprachverwendung im Kontext, Schreiben und Sprechen · Alle Übungen in den neuen österreichischen Testformaten · Beigelegte CD mit Hörtexten, Tapescripts und allen Lösungen Georg Hellmayr / Stephan Waba Prime Time 7/8 Language in Use 128 Seiten, 21 x 29,7 cm Schulbuchnummer 175239 ISBN 978-3-209-08664-8 Gezielte Vorbereitung auf die Standardisierte Reifeprüfung im Bereich Language in Use · Zusätzliche Wortschatz- und Grammatikübungen zu Prime Time 7 und 8 mit Schwerpunkt auf den Inhalten der Spot on language-Seiten · Sprachhandelndes Üben der Prozesse im Kontext · Verstärkte Vorbereitung auf die Formate der Standardisierten Reifeprüfung durch extra ausgewiesene Aufgabenstellungen
Prime Time Speaking MT Schulbuchnummer 175268 ISBN 978-3-209-08665-5 www.oebv.at ISBN 978-3-209-08665-5 Prime Time Speaking Maturatraining besteht aus 24 Abschnitten, die den Themenbereichen für die kompetenzorientierte Reifeprüfung entsprechen. Jeder Abschnitt bietet auf einer Doppelseite realistische Speaking prompts (monologisch und dialogisch) zum jeweiligen Thema sowie Übungsmöglichkeiten und Wortschatzübersichten sowohl zu den Themen selbst als auch zu typischen sprachlichen Funktionen. Eine Übersicht über sämtliche Kapitel der Lehrwerksreihe von der 5. bis zur 8. Klasse, die den Vorgaben entsprechend den 24 Themenkreisen des Themenpools zugeordnet sind, ergänzt den Übungsteil.
www.oebv.atRkJQdWJsaXNoZXIy MTA2NTcyMQ==